2013. március 22., péntek

A harmadik sapkám...

Webes eszközök a vállalkozásban - kurzus - harmadik hét: hírolvasás, személyre szabott weboldal, személyes kezdőlap folytatás...
Az előző bejegyzésemben azt ígértem, hogy majd folytatom a témát a harmadik sapkám használatával

Hogyan és mire használható a személyre szabott weboldal az oktatásban?


A személyre szabott weboldal az oktatás során többféle módon is felhasználható. Erre ennek a kurzusnak a publikus oldala önmagában is bizonyíték (http://www.netvibes.com/sme2pro#SME_2.0), de volna még egy nagyon fontos érvem is.

Azonban az érv előtt, emlékeztetőül, az előző bejegyzésemben azt írtam, hogy informálódni és informálni. Nos, itt szeretném folytatni. A tanár számára is ez a két dolog a legfontosabb. Ahhoz, hogy információkat tudjon átadni először neki kell a tudást, az információkat összegyűjteni.

Kezdjük ott, hogy mit is jelent az, hogy tanítani? Szeretném ehhez felidézni egy korábbi televiziós műsorom mottóját:
Tanítani annyi, mint emberekkel foglalkozni,
átadni mindazt a tudást, amit az előző nemzedékek felhalmoztak.
Tanítani annyi, mint felelősséget vállalni a következő nemzedék jövőjéért.


Ahhoz, hogy át lehessen adni mindazt a tudást, amit az előző korok felhatlamoztak, ahhoz azt, össze kell gyűjteni és érthető formába kell szerkeszteni.


Mire használható tehát a személyre szabott weboldal:

1. Alkalmas informálódásra
A tanár számára alapvető fontosságú, hogy tudja azt, hogy kik a tanítványai. Nagyon fontos a jó tanár számára, hogy ismerje hallgatóit. Egy személyre szabott weboldal alkalmas arra, hogy a hallgatók bemutatkozzanak, megmutassák magukat a tanár és egymás számára.

2. Alkalmas informálásra
Alkalmas az ismeretek összegyűjtésére és a tanulók számára való felajánlására. Hiszen, ha kell, témánként, oldalanként tudja a tanár rendszerezni az átadni kívánt ismereteket. Erre jó példa a http://www.netvibes.com/sme2pro#SME_2.0 lap első oldala. Megtalálhatók ezen az oldalon a kurzus alapinformációi, tananyagai, stb. Magaz az ismerethalmaz, az információk a tanár szándéka szerinti módon frissíthetők, akár emberi -  tanári - beavatkozás nélkül, automatikus módon.

3. Alkalmas a számonkérésre
Lássuk be, hogy ez megint csak informálódás. Erre jó példa a http://www.netvibes.com/sme2pro#SME_2.0 lap második és harmadik oldala, ami nem más, mint a kurzus "számonkérés oldala", a hallgatók feladatainak gyűjteménye. Lásd: http://www.netvibes.com/sme2pro#SME_2_blogok_A-H és http://www.netvibes.com/sme2pro#SME_2_blogok_K-Z .

4. Alkalmas a hallgatók eredményeinek, előremenetelének követésére, közlésére
Lássuk be, hogy ez megint csak informálás.
A tanár ilyen, személyre szabott weboldalon keresztül (is) tudja értesíteni hallgatóit arról, hogy az előremenetelüket hogyan értékeli. Kérem tisztelettel az olvasókat, hogy tekintsenek el attól, hogy erre élő példát mutassak, mivel csak olyan példám lenne, amelynek bemutatása a személyiségi jogokba ütközik. Annyit erről, hogy az általam használt oldalon, a hallgatók nem nevük alapján, hanem személyes, u.n. ETR (Egységes tanulmányi rendszer) kódjaik alapján látják eredményeiket. Ez azt jelenti, hogy bár mindenki láthatja a kurzus összes résztvevőjének osztályzatát, de azt senki nem tudhatja, hogy az ETR kód kit takar. (Megjegyzem hasonló módon működtethető az u.n. Neptun rendszer kódjai alapján is ez az értékelés. Ma Magyarországon a Neptun, illetve az ETR rendszer a két legelterjedtebb oktatási számítógépes hallgatói rendszer.)

Szeretném hangsúlyozni, hogy a tanároknak van itt egy nagyon fontos szempontja, ez pedig az automatizálás. A fent említett négy alkalmazás működtetése lehetséges -  tanári - beavatkozás nélkül, automatikus módon. Ez a tanár számára rendkivül fontos, hiszen egyszer elkésziti a szükséges információk rednszerének kiépitését, és onnan kezdve a rendszer emberi kéz érintése, élőmunka, beavatkozás nélkül tud működni.
A diák számára nagyon jó a rendszer, mivel egy felületen kapja meg a számára szükséges információkat.

Egy fontos kérdés merül itt fel: kinek jó ez?
S, most megint elő a pr-sapkámmal:
A public relations egyik legfontosabb elve: "Akkor lehet eredményes, hatékony a tevékenységünk, ha sikerül elérnünk a felek közötti kölcsönös megértést, a közös, kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolatokat."

Gondoljuk végig, alapvetően a fenti négy pontban leírtak lehet a záloga a tanár és diák, a diák és tanár hatékony kapcsolatának.
Nem fura ez a mondat?
A magyar nyelvtan, s stílus szerint helytelen, ha szóismétlés található egy mondaton, bekezdésen belül. Itt pedig egy mondatban bizony szóismétlés van.
A mondatban kétszer is szerepel a tanár és diák szó.
Miért?
Mert hangsúlyozni kell, hogy a jó tanár és diák kapcsolatban a hatékony kommunikáció mindig két irányú, a tanár és diák, a diák és tanár között.
Miért?
Mert a feladat mindkét fél részéről ugyanaz: informálódni, informálni! Így jöhet létre ugyanis a közös megértés, a közös kölcsönös előnyökön alapuló kapcsolat tanár és tanítványa között.
S, nem ez lenne a cél?






3 megjegyzés:

  1. Kedves Tamás!
    De igen, ez lenne a cél. S eme nemes cél eléréséhez kiváló eszközként szolgál a Web 2.0 világa,-feltéve,ha úgy alkalmazzuk, ahogyan ezt a fent leírtakban megfogalmaztad. Köszönöm.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Tamás!

    Egyetértek az írásoddal,és a feltett kérdésedre én is igen-nel válaszolok. Ez bizony egy nagyon fontos cél lenne.

    VálaszTörlés
  3. http://hvg.hu/hvgfriss/2013.12/201312_kis_es_kozepvallalkozasok_a_felhoben_felfut

    VálaszTörlés