2013. március 8., péntek

Webes eszközök a vállalkozásban - kurzus - második hét

Második hét - az RSS csatornák használata

Őszintén bevallom: bár gyakorlott internethasználó vagyok, az RSS csatornákat is régóta használom, de számomra is mondott több új dolgot a második hét.


Mint említettem, már korábban is használtam a RSS csatornát. Elsősorban sajtófigyelésre. A public relations tevékenység egyik nagyon fontos részterülete a media relations. Ennek van egy rendkívül fontos ellenőrző funkciója, nevezetesen a sajtókivágatok, vagy más néven a clippingek összegyűjtése és azok elemzése.
A clippingekbe persze beleértjük, nemcsak a print médiában, hanem a televízióban, a rádióban, vagy az online sajtóban megjelent publikációkat is. (Figyelem! Ez a funkció nem a hirdetések ellenőrzésére szolgál, hanem a klasszikus pr-tevékenység ellenőrzésére.)

A sajtófigyelésnek az a célja, hogy a media relations tevékenység során megjelent sajtóközleményeket összegyűjtsük abból a célból, hogy a megjelenéseket elemzésnek vessük alá.
 
Mielőtt azonban ezt részletezném tisztázzuk, hogy mit is jelent a média relations kifejezés. A Magyar Public Relations Szövetség Szakmafejlesztési Bizottsága I. sz. útmutató állásfoglalása azt írja, hogy a media relations kifejezés azt jelenti, hogy "Médiakapcsolatok építése - A (külső) public relations funkció részeként a médiával folytatott kommunikáció és kapcsolatok szervezése. Feladata, hogy a szervezet és a média intézményei, kiadói, szerkesztőségei és az újságírók között kölcsönösen előnyös kapcsolatokat létesítsen és tartson fenn, azáltal, hogy a szervezet üzeneteit célzottan tervezve, hírértékűvé formálva terjeszthesse a kiválasztott médián keresztül, a médiának fizetendő ellenszolgáltatás nélkül, a szervezet érdekei érvényesülésének elősegítésére."


A media relations tevékenység része a sajtófigyelés és a sajtó-analízis.
Maga a sajtó (és ezen belül a közösségi média) használata megköveteli azok alkalmazóitól az informálódást, ahhoz, hogy hatékonyan tudjanak informálni. A közösségi média sajtófigyelési tevékenységét a keresőmotorok megkönnyítik, hiszen, hogy az üzenetet kibocsátó személyről, vagy szervezetről mi és hol jelent meg, ki, mit írt, vagy mondott azonnal kiderül a keresők felhasználásával. Ez pedig azért rendkívül fontos a közösségi médiában, hogy lássuk tevékenységünk hatékonyságát, illetve, lássuk azt is, hogy mire kell reagálnunk.

A sajtóanalízist a személyek és szervezetek saját maguk (vagy az általuk ezzel megbízott ügynökségek, tanácsadók, elemzők) készítik el, hiszen ez az elemzés mutatja meg, hogy a kibocsátott üzeneteikre milyen visszajelzések érkeztek. Ki írt negatív, pozitív, vagy csak semleges reakciót.

A médiát figyelemmel kísérő sajtófigyelésből rendkívül sok megállapítható a személy, vagy szervezet megítéléséről, vagy arról a környezetről, amelyben a személy él, a szervezet tevékenykedik.
A figyelést követi az elemzés, amelynek eredményeként a személy, vagy szervezet készen tud állni arra, hogy hatékonyan reagálhasson a hozzá érkező impulzusokra.  Ezt a tevékenységet könnyíti meg az RSS csatornák használata.
(Akit a téma részletesebben is érdekel azok számára ajánlom  egy korábban megjelent tanulmányomat,amely erről a témáról is bővebben ír. A tanulmány, a következő címre kattintva elolvasható: Média és Társadalom - társadalmi (közösségi) média)


Egy példával szeretném megvilágitani ennek a tevékenységnek a megvalósulását. Egy példával, amit már hosszú ideje alkalmazok:

Pr-szolgáltatásként egy civil szervezet számára "sajtó-figyelek". Ennek a civil szervezetnek a tagjai között vannak olyanok, akik vagy nem tudják, vagy idejük nem lévén, nem akarják a sajtófigyelést maguk csinálni. Ezért a következő szolgáltatást nyújtom számukra:
Kiválasztottunk néhány kulcskifejezést, kulcsszópárt, amelyekre a szervezet tagjai kíváncsiak. A Google Alerts szolgáltatásának felhasználásával naponta megkapom az ezekre a kulcskifejezésekre a Google által megtalált megjelenéseket. Ezeket a megjelenéseket (szöveg, fotó, audio, video) végigolvasom, s kiválogatom közülük azokat, amelyeket abszolút relevánsnak tartok a szervezet szempontjából. Ezekről aztán készítek egy összefoglalót, s e-mailben megküldöm a szervezet minden olyan tagjának, akit a sajtómegjelenések érintenek.
Természetesen ily módon nem automatikusan kapja meg a szervezet minden tagja a kiválasztott kulcsszóra a megjelent híreket, linkeket, hanem én válogatom ki azokat a híreket, amelyeket az illetők, a szervezet szempontjából én személy szerint relevánsnak tartok. Tehát ez egy olyan válogatás a hírekből., ami az én szubjektív szűrőmön megy keresztül. De, akiknek ezt a szolgáltatást nyújtom, azok megbíznak az én értékítéletemben, hogy fontos-e a hír, avagy sem.


Számomra a jelen kurzus második hete azt a legfontosabb információt jelentette, hogy ezt a tevékenységet az RSS csatorna segitségével automatizálni tudom.

Ez az automatizálás azt fogja jelenteni, hogy két formában lehet majd publikálni a sajtófigyelt hireket.
Egyrészt aki az összes hirt kéri, annak automatikusan RSS felületen tudom majd elküldeni a Google alertben érkező összes hírt (mint hírcsoportot), másrészt, aki a fontos, vagy a kiemelt hírekre kíváncsi csak, azoknak továbbra is élőmunkával válogatnám a híreket és ugyancsak RSS-ben küldeném a kiemelt hírcsoportot (e-mailben).

Ehhez kapcsolódik a második hét számomra másik újdonsága is, nevezetesen a NETVIBES használata.

Korábban - többek között a sajtófigyelésre is - nagyon szívesen használtam az iGoogle szolgáltatást, amelyről tudom, hogy rövidesen megszüntetik.  Szomorú voltam ezért, mert nekem bevált az iGoogle. Most azonban a kurzuson tanultak eredményeként kipróbáltam a netvibes.com szolgáltatását, s azt tapasztalom, hogy kiválóan fogja pótolni a megszűnő iGoogle-t. A netvibes.com kiválóan személyre szabható, mindazt az információt biztosítani fogja számomra, amelyet azok az oldalak nyújtanak, amelyekről a legtöbb sajtóinformációt nyertem eddig is.

Nekem, személy szerint már megérte a kurzus elvégzése, hiszen olyan új dolgokat tanultam, amit a napi munkám során azonnal fel tudok használni.





1 megjegyzés:

  1. Nagyon kreatív és "személyre szabott" alkalmazását írod le a fenti webes eszközöknek. Azt hiszem sajtófigyelésre ennél professzionálisabb módon nem lehetne "csatarendbe állírótani" ezeket az eszközöket. Kicsit kezdem is bánni, hogy nem sajtófigyelek...

    A Netvibes-on létrehozott publikus oldalad is nagyon tetszik, szerintem érdemes lenne azt is közzétenni itt a blogon valamilyen formában.

    VálaszTörlés